Setiap pembangunan yang ingin dilakukan perlu untuk mendapat Kebenaran Merancang terlebih dahulu daripada pihak berkuasa majlis.
Oleh hal yang demikian, Setiap majlis daerah atau perbandaran atau bandaraya mempunyai senarai semak tersendiri yang perlu diikuti untuk mendapatkan kelulusan dalam kebenaran merancang.
Justeru itu, Majlis Bandaraya Shah Alam telah membangun dengan pesat sebagai sebuah bandaraya yang paling maju dalam Lembah Klang ini berbanding dengan daerah lain sekitarnya.
Oleh sebab itu MBSA sendiri mempunyai garis panduan tersendiri untuk setiap aktiviti perancangan yang ingin dilakukan dalam daerah kuasa nya.
Berikut dilampirakan senarai semak KM bagi Perancang Bandar yang bertanggunjawab untuk melakukan submission kepada majlis untuk mendapat kan kelulusan tersebut.

Pemilik:
-Dokumen Hakmilik/ Geran CTC- 1 salinan 
-Surat Wakil Kuasa ( jika berkaitan)- 1 salinan 
-salinan Borang 24 dan 49- 1 salinan 
-salinan kad pengenalan penandatangan- 1 salinan 
-salinan surat pelantikan perunding- 1 salinan 
-pelantikan perunding melalui sistem OSC online MBSA- 1 salinan 
-salinan cukai pintu/ surat pengecualian cukai pintu daripada jabatan penilaian- 1 salinan 
-salinan cukai tanah- 1 salinan 
-salinan carian rasmi lot pembangunan - 1 salinan ( sah laku 6 bulan shaja)
-Fi pemajuan ( selepas pra rundingan)- 1 salinan 
-Borang Info Pelaburan ( rujuk lampiran) - 1 salinan 
-Surat kelulusan kebenaran merancang C1 terdahulu dan Pelan Kelulusan Kebenaran Merancang terdahulu atau pelan lulus bangunan dan surat kelulusan pelan bangunan.
-Maklumat Tambahan Kilang , produk awal dan akhir, carta alir pemprosesan bahan, sisa buangan dan bilangan pekerja 
-Lain-lain dokumen bergantung kepada ulasan pra rundingan jabatan perancang MBSA

Jurutera M&E
-Surat sokongan OSC 3.0 TNB - 1 salinan 
-Anggaran Keperluan Elektrik -1 salinan

Jurukur
-Pelan Ukur- 18 salinan 
-Pelan Akui - 5 salinan 

Jurutera C&S
-Pelan Bangunan - 2 salinan 
-Gambar Perspektif  - 2 salinan 
-Borang semakan pelan bangunan ( rujuk lampiran) -2 salinan
-Borang semakan jabatan kejuruteraan yang lengkap diisi ( rujuk lampiran) -1 salinan


Planner
-Surat Rasmi Permohonan
-Pelan Susumatur
-Borang A
-Borang Kembaran A
-Borang Pra Rundingan Jab. Perancang MBSA ( rujuk lampiran )
-Gambar Tapak
-Lain-lain dokumen bergantung kepada ulasan pra rundingan jabatan perancang MBSA



Semoga Membantu...Tq...Mujahidnis

Comments